Powrót do kategorii

MOOG CP-251 Control Processor

Procesor sterujący, pełna gama wejść i wyjść w systemie CV – idealny do systemów modularnych i kostek z serii Moogerfooger

Sugerowana cena detaliczna brutto 1760 zł

Specyfikacja

  • Mikser z czterema wejściami – pozwala na miksowanie sygnałów kontrolnych w celu uzyskania wielowymiarowych efektów,
  • Procesor Opóźnień – przekształca sygnał kontrolny poprzez spowalnianie nagłych zmian, co umożliwia uzyskiwanie miękkich przejść,
  • Generator wolnych przebiegów [LFO] – produkuje przebiegi napięciowe o częstotliwości od 1 do 50 Hz. Umożliwia uzyskanie efektów typu vibrato, tremolo, syrena alarmowa itd.,
  • Dwa tłumiki – pozwalają na redukowanie poziomu sygnałów napięciowych CV w celu zmiany wartości efektów,
  • Multiplikatory – pozwalają wysłać jeden sygnał sterujący do maksimum trzech różnych modułów/urządzeń,
  • Generator szumu – produkuje czysty szum, który może sterować innymi modułami bądź być źródłem sygnału audio,
  • Sample and Hold – moduł produkujący „schodkowy” sygnał napięciowy z częstotliwością pracy generatora LFO. Klasyczny efekt stosowany od dziesięcioleci. Moduł ten posiada też drugie wyjście, na którym pojawia się „wygładzony” przebieg sygnału, gdzie przejścia pomiędzy kolejnymi „schodkami” są płynniejsze.

Opis szczegółowy

Oto dopełnienie systemu Moogerfooger, syntezatora Minimoog Voyager lub każdego innego systemu lub instrumentu z kontrolą napięciową [CV]. Dzięki procesorowi CP-251 będziesz mógł zbudować system modularny na wzór klasycznych systemów Mooga.

W każdym syntezatorze modularnym mamy do czynienia z dwoma rodzajami sygnałów: sygnały audio i sygnały kontrolne. Sygnały audio biegną przez całą ścieżkę sygnałową, przez kolejne moduły syntezatora, podlegają kształtowaniu aż po efekt, który słyszymy na wyjściu. Sygnały kontrolne z kolei służą do przesyłania „komend” pomiędzy modułami, co można porównać do niewidzialnych rąk poruszających najróżniejszymi elementami kontrolnymi syntezatora i jego modułów.

I właśnie tymi sygnałami „zajmuje się” CP-251. Na jego wyjściach otrzymujemy fale generatora wolnych przebiegów [LFO], generator szumu, generator typu Sample-and-Hold, dwa tłumiki, procesor opóźnień, mikser sygnałów napięciowych CV i czterokanałowy multiplikator. Dzięki temu użytkownik może modyfikować, miksować i rozdzielać sygnały napięciowe, co pozwala na wielorakie sterowanie systemami modularnymi w celu uzyskania najróżniejszych brzmień i efektów, z których słyną syntezatory modularne.

Sterowanie napięciowe [Control Voltage – CV] – o co tu chodzi?
Muzyka elektroniczna posługuje się pewnymi „tajemniczymi” pojęciami, wśród których jednym z najważniejszych jest sterowanie napięciem [ang. Control Voltage, w skrócie CV]. Sterowanie to polega na przesyłaniu sygnałów elektrycznych o zmiennym napięciu, a kierowane one mogą być do różnych modułów, takich jak oscylatory sterowane napięciowo [ang. Voltage Controlled Oscillator, w skrócie VCO], wzmacniaczy [Voltage Controlled Amplifier – VCA], czy filtrów [Voltage Controlled Filter – VCF]. Dla ułatwienia można sobie wyobrazić, że te napięcia są rodzajem “elektrycznego nacisku”, który umożliwia wpływanie na niektóre parametry sterowanych modułów. Jeśli „zaaplikujesz” oscylatorowi różne napięcia, wysokość dźwięku generowana przez niego będzie ulegać zmianie, czyli wpłyniesz na generowanie różnych nut. Jeśli napięcie zostanie dołączone do filtra dolnoprzepustowego, będziesz mógł sterować częstotliwością odcięcia, czyli decydować jakie częstotliwości będą przepuszczane, a jakie nie. Tak samo głośność – jeśli wzmacniacz [VCA] „otrzyma” wyższe napięcie sterujące, dźwięk będzie głośniejszy. Zresztą sam sygnał audio, to też nic innego jak napięcie elektryczne, które zmienia się z dużą częstotliwością.

Sterowanie napięciowe to sygnał analogowy. A jaka jest główna różnica pomiędzy sygnałem analogowym a cyfrowym? Sygnał analogowy podlega płynnym zmianom, a sygnał cyfrowy zmienia się skokowo w tempie określonych „kroków”. W systemie analogowym zmiany napięcia można porównać do zmian ciśnienia powietrza w instrumencie dętym, które wpływają na różne cechy wydobywanego dźwięku. Systemy cyfrowe zaś używają mikroprocesorów do zapisu, odczytu i manipulowania informacją o dźwięku, a wszystko zapisane jest w postaci liczb, które są swego rodzaju „stop-klatkami” – czyli chwilowymi „stanami” dźwięku mierzonymi i odtwarzanymi wiele tysięcy razy na sekundę.

Różne instrument i efekty w różny sposób reagują na sygnały CV, w czym odróżniają się od sterowania cyfrowego w standardzie MIDI, gdzie wszystko jest ściśle zdefiniowane i wszędzie działa tak samo. Można pomyśleć, że CV jest rozwiązaniem „gorszym”, ale w świecie analogowym taka „niedokładność” może stanowić zaletę, gdyż otwiera pole do eksperymentowania i odkrywania nowych brzmień. Łącząc ze sobą wiele różnych urządzeń, modułów, kostek Moogerfooger itd. zwiększasz swoje możliwości i możesz natrafić na niespotykane wcześniej kombinacje połączeń. Nawet procesory typu MF-101 [filtr] czy MF-102 [modulator pierścieniowy] mogą w pewnych przypadkach służyć jako źródło dźwięku – i syntezator modularny gotowy 😉

Spójrzmy na dwa podstawowe typy modułów w systemie modularnym: źródła [czyli sygnały wysyłane] oraz miejsca przeznaczenia [czyli sygnały odbierane]. Efekty z serii Moogerfooger mogą być jednym i drugim i mogą dostarczyć mnóstwo świetnej zabawy.

Urządzenia wysyłające sygnały napięciowe mogą mieć najróżniejsze konstrukcje. Przed wprowadzeniem standardu MIDI klawiatury syntezatorów skonstruowane były w taki sposób, że wysyłały sygnały napięciowe o wielkości uzależnionej od wciśniętego klawisza, co w odpowiedni sposób sterowało oscylatorami VCO. Tak samo działały pierwsze analogowe sekwencery krokowe – każdy kolejny krok polegał na wysyłaniu napięcia o odpowiedniej wielkości.

Dwa najbardziej „kreatywne” moduły w systemie analogowym to generatory obwiedni [Envelope Generators – EG] i generatory wolnych przebiegów [Low Frequency Oscillators – LFO]. Generatory EG wysyłają napięcie zmieniające się w czasie, co może wpływać na głośność sygnału lub jego barwę [przy sterowaniu filtrem], mogą też sterować samym oscylatorem, co wpłynie na wysokość dźwięku – i już mamy dźwięk syreny. Generator LFO może sterować generatorem EG i mamy wtedy tremolo [cykliczne zwiększanie i zmniejszanie głośności] lub oscylatorem VCO i mamy vibrato [cykliczne zmiany częstotliwości, zupełnie jak ruch palca na gryfie instrumentu strunowego].

A to tylko początek historii. Przez łączenie różnych modułów w różne konfiguracje, możesz tworzyć proste lub skomplikowane struktury, dźwięki zmieniające się w czasie, pulsujące, pływające, długie, krótkie, miękkie i szpiczaste. Wystarczy pobawić się kabelkami i po chwili stwierdzić, że już ranek.

Podobne produkty

MOOG SUB PHATTY – Syntezator Analogowy

MOOG SUB PHATTY – Syntezator Analogowy

Syntezator analogowy, klawiatura półważona 2 oktawy, 2 oscylatory + 1 suboscylator, nowatorski układ Multidrive [reaguje na zmiany ustawień rezonansu, rodzaju fali i poziomu sygnału z oscylatorów], wejście audio, presety [4 banki po 4 brzmienia], MIDI, CV

Zobacz
MOOG MINITAUR – Syntezator Analogowy

MOOG MINITAUR – Syntezator Analogowy

Monofoniczny analogowy syntezator basowy, 2 oscylatory, Audio IN/OUT, CV, MIDI IN, USB

Zobacz
MOOG THEREMIN Etherwave Plus z wyjściami CV

MOOG THEREMIN Etherwave Plus z wyjściami CV

Klasyczny instrument Theremin Etherwave Plus wyposażony w standardzie w wyjścia CV

Zobacz
MOOG MoogerFooger MF-101 Lowpass Filter

MOOG MoogerFooger MF-101 Lowpass Filter

Analogowy filtr dolnoprzepustowy

Zobacz

Podobne produkty

Waldorf Blofeld – Syntezator black

Waldorf Blofeld – Syntezator black

Wirtualny syntezator analogowy, moduł desktop, nowa generacja instrumentów Waldorf, 1000 brzmień, możliwość ładowania brzmień z MicroQ, edytor komputerowy, wyświetlacz LCD, możliwości rozbudowy i updatu, kolor obudowy czarny

Zobacz
Waldorf Blofeld sample upgrade

Waldorf Blofeld sample upgrade

Moduł samplera do syntezatora Blofeld, dodatkowa pamięć 60MB na dowolne próbki dźwiękowe

Zobacz
Waldorf Blofeld Keyboard Black – Syntezator

Waldorf Blofeld Keyboard Black – Syntezator

Wirtualny syntezator analogowy, klawiatura półważona 4 oktawy, nowa generacja instrumentów Waldorf, 1000 brzmień, możliwość ładowania brzmień z MicroQ, edytor komputerowy, wyświetlacz LCD, moduł samplerowy w standardzie [pamięć 60MB], kolor obudowy czarny

Zobacz
Vintage LV100CS – El. Guitar Cherry S/Burst L/H

Vintage LV100CS – El. Guitar Cherry S/Burst L/H

Gitara elektryczna V100 CHERRY S/BURST, wersja leworęczna, osprzęt chrom, 2 przetworniki Wilkinson MVWC double coil, korpus i gryf mahoń, mostek tune-o-matic, 4 potencjometry, 3-pozycyjny przełącznik

Zobacz