Jak powstał singiel Męskiego Grania Orkiestry 2018

16.07.2018

Jak powstał singiel Męskiego Grania Orkiestry 2018

Opowiadają: Bartek Kurkowski i Rafał Smoleń

Bartek Kurkowski i Rafał Smoleń mówią o pracy przy singlu „Początek” Męskiego Grania Orkiestry 2018.

Bartek Kurkowski:

„Na 5 dni przed rozpoczęciem zdjęć zadzwonił do mnie Krzysiek Zalewski z pytaniem, czy mógłbym zarejestrować dźwięk do nowego teledysku promującego Męskie Granie 2018. Teledysk miał być wykonany w 100% na żywo w jakiejś hali na Służewcu. Oczywiście się zgodziłem. Ale dopiero, kiedy zaczęliśmy stopniowo omawiać szczegóły, okazało się, jakie to będzie wielkie wyzwanie. Okazało się bowiem, że hala ma ponad 120 m długości i niedorzecznie długi, niekorzystny pogłos. Wszyscy artyści grają na instrumentach i śpiewają, więc nie ma szans na dynamiczne mikrofony „do ręki”, a część zespołu umiejscowiona jest w odrębnym pomieszczeniu oddalonym o 70 m od pierwszej lokalizacji (rotunda z betonu i szkła). Dodatkowo artyści podczas kręcenia ujęcia przemieszczają się na całej długości hali.
Kiedy już ujawniono wszystkie szczegóły, dotarło do mnie, że szansa na powodzenie przedsięwzięcia znacząco zmalały 🙂
Jedyne, co mi pozostało, to wybrać możliwie najlepsze narzędzia do tego zadania i liczyć na to, że uda się wyeliminować choć część niekorzystnych czynników.

Pierwszym i najważniejszym wyzwaniem było zarejestrowanie wysokiej jakości wokali oraz wyeliminowanie przesłuchów z ujęć wokalnych. Tu akurat nie miałem żadnych wątpliwości co do wyboru narzędzi. Od początku uparłem się na zastosowanie mikrofonów nagłownych DPA d:fine, ponieważ gwarantują doskonałą jakość wokalu oraz dzięki charakterystyce kardioidalnej pozwalają wyeliminować przesłuchy. Był to mój koronny warunek, od którego w mojej opinii zależało powodzenie przedsięwzięcia. I pomimo początkowej niechęci ludzi odpowiedzialnych za stronę wizualną, udało mi się postawić na swoim.
Efekt przerósł moje oczekiwania. Udało nam się zarejestrować naprawdę świetnie brzmiące wokale w tak ekstremalnych warunkach!
Nie dokonywaliśmy absolutnie żadnych poprawek, dubli ani edycji poza wyciszeniem oddechów, kiedy artyści biegali gdzieś poza okiem kamery.

Kolejnym wyzwaniem było zapewnienie stabilnej transmisji radiowej do mikrofonów bezprzewodowych i odsłuchów dousznych. Po konsultacji z Wojtkiem Kosiorkiem zdecydowaliśmy się na zastosowanie systemów Shure UHF-R oraz IEM’ów Shure PSM1000. Tu kolejne pozytywne zaskoczenie, bo pomimo naprawdę dużych odległości oraz przeszkód fizycznych na drodze nadajnik-odbiornik, udało się uniknąć jakichkolwiek słyszalnych interferencji, a jakość sygnału w obie strony była naprawdę doskonała.
Do rejestracji śladów oraz stworzenia miksów monitorowych użyłem systemu Waves LV1, który moim zdaniem jest aktualnie najlepiej brzmiącym i najbardziej uniwersalnym narzędziem do pracy z dźwiękiem live. Jakość przetworników oraz preampów Digigrid jest niesamowita, a możliwość korzystania z praktycznie dowolnej liczby korektorów pasmowych oraz kompresji wielopasmowej (nie wspominając o całej palecie emulacji klasycznych urządzeń) jest dla mnie zbawieniem w sytuacji pracy nad miksem realizowanym do systemów dousznych. Po roku pracy z tym systemem nie wyobrażam sobie powrotu do miksowania na tradycyjnej „desce” bez dostępu do narzędzi Waves.

Ostatnim i absolutnie kluczowym czynnikiem było oczywiście samo wykonanie. I tu absolutne chapeau bas dla artystów, ponieważ dokonali oni czegoś niemożliwego. Ujęcie, które znalazło się na wideo, zostało zarejestrowane około drugiej nad ranem, a wokaliści wykonali cały utwór „longiem”, biegając po hali z instrumentami. I zrobili to tak, że nie było choćby jednego niuansu, który wymagałby poprawki czy dubla. Pomimo że tam byłem i rejestrowałem całe zajście, to wciąż nie wiem, jak to jest fizycznie możliwe”.

Bartek Kurkowski:
Realizator dźwięku z ponad 10-letnim doświadczeniem w pracy w branży muzycznej. Na co dzień współpracuje z czołowymi polskim artystami takimi jak Brodka czy Bokka. Swoje pierwsze kroki stawiał jako realizator studyjny. Podczas nagrań zespołu Sofa koledzy zaproponowali mu współpracę „live” i od tamtej pory stało się to główną częścią jego działalności. Po współpracy z Sofą zaczął współpracować z Kayah i równolegle z Moniką Brodką. W obu przypadkach zajmował się (i dalej się zajmuje) realizacją monitorową i do dziś praca w charakterze spittera jest mu najbliższa.
Aktualnie współpracuje na stałe z Moniką Brodką, zespołem Ørganek, Arturem Rojkiem i Krzysztofem Zalewskim (solo act). Będzie również towarzyszył Dawidowi Podsiadło podczas tegorocznych koncertów. Drugi rok z rzędu jest odpowiedzialny za realizację monitorową podczas koncertów Męskiego Grania Orkiestry 2018.
Stara się nie ograniczać jedynie do funkcji monitorowca i kiedy jest to możliwe, staje na FOH’u lub łączy obie funkcje. W tej dziedzinie ma na koncie współpracę z zespołem Sofa, zespołem Ørganek, Urszulą, Januszem Radkiem, Sorry Boys, Barbarą Wrońską, Krzysztofem Zalewskim, Natalią Niemen, Mate.o oraz Moniką Brodką. Od kiedy jest posiadaczem systemu Waves LV1 bardzo lubi zajmować się realizacją dla potrzeb livestream’u. Jednym z najważniejszych tego typu wydarzeń było zmiksowanie streamu pożegnalnego koncertu zespołu HEY w katowickim Spodku.

Rafał Smoleń:

„Koncepcja nagrania klipu do tegorocznego singla Męskie Granie Orkiestra 2018 była dużym wyzwaniem. To miał być mastershot bez montażu i dogrywek zarówno w obrazie jak i dźwięku. Ślady nagrane na planie trafiły do mnie do mixu tak, jak zostały wykonane przez artystów na planie klipu. Dzięki pracy Bartka Kurkowskiego były w świetnej jakości, ale moją uwagę zwróciły ślady wokali, które brzmiały wyjątkowo.

W tamtym momencie nie wiedziałem jeszcze, że to mikrofony DPA, ale kiedy dostałem plik wideo wszystko było jasne. Praca z taką jakością audio przy miksie jest przyjemnością, bo mogłem poświęcić się kreacji brzmienia zamiast ratować to, co z niego zostało. Tradycyjnie podczas mixu i masteringu pracowałem na moich sprawdzonych pluginach UAD (m.in. Neve 88RS, Studer A800, Manley Massive Passive i Vari-Mu), które są moimi narzędziami przy każdym projekcie. Tym razem nie mogło być inaczej”.

Rafał Smoleń:
Jeden z najbardziej pożądanych reżyserów studyjnych w Polsce. Absolwent Wydziału Reżyserii Dźwięku na Uniwersytecie Muzycznym im Fryderyka Chopina w Warszawie.
Miksował utwory takich artystów jak: Zbigniew Preisner, Włodek Pawlik, Paweł Lucewicz, Anna Maria Jopek, Maciej Zieliński, Dawid Podsiadło, Natalia Nykiel, Taconafide, BOKKA, Sokół, Pro8l3m, Nosowska, Grzegorz Hyży, Taco Hemingway, Mioush and Grubson.
Obecnie mieszka w Los Angeles i pracuje jako reżyser, współpracując z największymi fachowcami w branży i pogłębiając swoją wiedzę.

Teledysk do utworu „Początek” nagrany jest mastershotem, nieprzerwanym żadnym cięciem ani montażem. Na potrzeby klipu utwór został wykonany na planie na żywo podczas nagrywania tego konkretnego ujęcia i żadne elementy piosenki nie były dogrywane oddzielnie w studiu nagraniowym.

Utwór: „Początek”.
Słowa: Krzysztof Zalewski.
Muzyka: Krzysztof Zalewski.
Perkusja, gitara basowa, wokal – Krzysztof Zalewski.
Instrumenty klawiszowe, spds, wokal – Dawid Podsiadło.
Gitara, piano, wokal – Kortez Gitara.
Looper – Olek Świerkot.
Perkusja, tamburyn – Kuba Staruszkiewicz.
Realizacja nagrania: Bartek Kurkowski.
Miks/mastering: Rafal Smoleń.

Sprzęt: GMB Pro Sound
Reżyser: Tadeusz Śliwa
Operator: Kajetan Plis
Dom produkcyjny: Opus
Film: Jarek Parzyjagła, Michał Cichomski, Daniel Nowotczyński, Anka Bilicka
Operator steadicam: Adam Mendry
Scenograf: Dariusz Walaszczyk
II reżyser: Michał Marzec
Location Manager: Anna Błachnia
Kierownik planu: Remik Kubiak
Make up: Ewa Drobiec
Kostiumy: Vasina, Starka Focus
Puller: Kuba Bednarek
DIT: Michał Cholewiński
Key Grip: Jarek Pawłowski
Gaffer Heliograf: Hubert Stawicki
Gaffer Transcolor: Michał Parzych
Zabezpiecznie kaskaderskie: Tomasz Krzemieniecki
Dyżurni: Jacek Koper & Robert Baczyński
Rekwizytor: Maciej Antoszewski
Catering: Maciej Szaszkiewicz
Televisor: Paweł Krzemiński, Hubert Dłużniewski, Iwona Kachel
Kolorkorekcja: Dominik Deras.
Sprzęt kamerowy: Panavision Polska
Światło sceniczne: Transcolor
Światło filmowe: Heliograf
Sprzęt grip: Grip Seven
Nadzór kreatywny: Agencja 2012
Organizator wydarzenia: Agencja LIVE
Wyłączny sponsor: marka Żywiec
Szczególne podziękowania dla Toru Wyścigów Konnych Służewiec za pomoc w realizacji teledysku.

Pozostałe aktualności

Od 25.05.2018 obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO). W związku z tym potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Administratorem danych jest Audiostacja. W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych, masz prawo dostępu do nich, sprostowania i usunięcia. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych (lepsze dopasowanie reklam), analitycznych i do wysyłania newslettera.

Made by OSOM