Sprzętowy sterownik CONSOLE 1 MKII

10.04.2018

Sprzętowy sterownik CONSOLE 1 MKII

Zawiera emulacje SL 4000 E stworzone przy współpracy z SSL

Console 1 to produkt, który pojawił się na rynku przed kilkoma laty i był produkowany w Szwecji. Łatwo się domyślić, że tanio nie było, ale to i tak nie przeszkodziło mu zdobyć sporej popularności. Producent zdawał sobie sprawę, że przeszkodą w osiągnięciu większego powodzenia była cena, więc rozpoczął pracę nad Console 1 MKII.

Channel strip jak prawdziwy

Jakość Console 1 MKII nie pozostawia nic do życzenia. Sprzęt jest solidny, ciężki, gałki trzymają się dobrze i stawiają profesjonalny opór. Wszystkie oznaczenia są czytelne, a layout sensowny i logiczny.

Czym w ogóle jest Console 1?

To hybryda, czyli połączenie kontrolera sprzętowego i specjalnego oprogramowania.
Zajmijmy się tym drugim. Console 1 to przede wszystkim plugin, który w założeniu umieszczamy na każdym kanale naszego wirtualnego miksera. Console1 plugin to w zasadzie kompletny channel strip zawierający wszystkie elementy klasycznej konsoli. Mamy do dyspozycji stopień wejściowy, gdzie znajdziemy filtr dolno- i górnoprzepustowy, regulację poziomu wejściowego (Gain), odwracanie polaryzacji oraz zmianę kolejności EQ-kompresja. Potem sekcja nazwana Dynamic Shape, która zawiera bramkę/ekspander, a za nią korektor parametryczny, gdzie znajdziemy dwa w pełni przestrajane pasma (Low Mid i Hi Mid) oraz sekcje „górną” i „dolną” z wyborem rodzaju filtra. Następnie sygnał trafia na kompresor w klasycznym układzie wzbogacony o parametr Mix (kompresja równoległa). Na końcu stopień wyjściowy, który ma interesujące i w zasadzie niespotykane w klasycznych konsolach parametry Drive i Character, czyli możliwość saturacji i lekkiego przesterowania sygnału.

Można zapytać: co w tym nadzwyczajnego? Przecież na rynku roi się od wszelkiej maści pluginów emulujących mniej lub bardziej klasyczne stoły mikserskie. Zanim powiemy więcej o możliwościach strony softwarowej, przejdźmy do sprzętu.
Otóż wszystkimi wymienionymi funkcjami można od teraz zarządzać za pomocą kontrolera i nie jest to kolejny kontroler USB czy MIDI.
Układ panelu czołowego Console 1 dokładnie odzwierciedla układ omówionego właśnie pluginu. Wszystkie funkcje pokazane na interfejsie graficznym leżą przed naszymi oczami i rękami, więc obsługa takiego channel stripu jest niezwykle łatwa i szybka. Ustawianie poziomów, przestrajanie filtrów, dobieranie kompresji, zmiana kolejności modułów i wiele więcej – wszystko ma swój przycisk i pokrętło. Nie potrzebujemy wchodzić z menu czy obserwować wyświetlacza. Przyciski i gałki mają swoje LED-y i bez patrzenia na ekran widzimy, gdzie co jest.

Plugin warto umieścić na każdym kanale miksera w DAW-ie. Dlaczego? Ponieważ konsola umożliwia sprzętowy wybór kanału za pomocą rzędu podświetlanych przycisków. Dlatego jeśli Console 1 jest na każdym kanale, w zasadzie cały miks mamy pod ręką. Klik i gotowe. W razie wątpliwości takich jak sprawdzenie, który kanał jest obecnie pod kontrolą, można wspomóc się widokiem okna Console 1. Może ono być otwarte na stałe niezależnie od interfejsów graficznych poszczególnych instancji pluginu. W tym oknie znajdziemy także nazwę kanału. A nazwy te Console 1 odczytuje samo, bez potrzeby ręcznego opisywania.

Kontroler może też sterować niektórymi funkcjami miksera DAW takimi jak poziom, panorama czy wysyłki. Przy odrobinie treningu korzystanie z Console 1 staje się więc drugą naturą i znakomicie ułatwia, a przede wszystkim przyśpiesza pracę nad miksem. Poza tym spróbujmy zmienić myszką dwa parametry jednocześnie.

Udana współpraca z UAD-em

Ktoś wnikliwy może zapytać: „Czy jako użytkownik Console 1 jestem skazany na oprogramowanie Softube? A jeśli tak, czy one w ogóle są coś warte?”.

Po pierwsze emulacje Softube są jednymi z najlepszych na świecie, więc obawy o jakość produkcji raczej nie ma. Po drugie „zawartość” pluginu można zmieniać. Na początek, wraz z zakupem pakietu, dostajemy emulację klasycznej konsoli SSL SL 4000 E, na której zmiksowano tysiące światowych hitów. Jeśli jednak to dla nas za mało, to możemy skorzystać z dziesiątków innych opcji.

Na początek po prostu zakupimy dwie inne emulacje. Firma oferuje kolejnego SSL-a w postaci XL 9000K, a także „British Class A”, czyli po prostu Neve. Możemy też skorzystać z Summit Audio Grand Channel. Trochę lampowego brzmienia też jest na zawołanie. Jeśli posiadamy już inne pluginy Softube, możemy załadować niektóre z nich do Console 1. Na przykład skorzystajmy z sekcji dynamicznej wziętej z FET Compressor (czyli klonu 1176), a korekcję weźmy z Neve’a. Co ważne, każda instancja Console 1 może mieć kompletnie inny układ i zawartość. Do tego, dzięki współpracy firmy Softube z firmą Universal Audio (wiele pluginów UAD zostało stworzonych przez Szwedów), do Console 1 możemy też ładować pluginy z platformy UAD. Razem mamy do dyspozycji ponad 70 urządzeń, więc robi się już bardzo ciekawie.

Przy ostatniej aktualizacji oprogramowania użytkownicy dostali całkiem nową funkcjonalność, czyli możliwość zmiany trybu pracy kontrolera na Apollo Central. Jak łatwo się domyślić, jest to tryb sterowania konsolą sterującą interfejsami Apollo firmy Universal Audio. Dla niewtajemniczonych: aplikacja Apollo Console (nie mylić z Console 1) to rodzaj sprzętowego miksera zaszytego w trzewiach każdego interfejsu Apollo, który umożliwia rzecz jasna kontrolę nad poziomami sygnałów wejściowych, ale również stosowanie pluginów UAD w czasie rzeczywistym (w tym procesorów działających w technologii Unison, które sterują też układem przedwzmacniacza).
Jeśli posiadamy już interfejs Apollo, warto przyjrzeć się jeszcze dokładniej Console 1. A jeśli posiadamy już Console 1, warto przyjrzeć się Apollo.

Console 1 to jedna z niewielu udanych implementacji typu sprzęt-oprogramowanie. System jest dopracowany i przemyślany, jakość wykonania bardzo wysoka, a cena akceptowalna. Oczywiście nie jest to produkt dla każdego. Niektórzy nie umieją już rozstać się z myszką, a inni pracują tylko na sprzęcie. Ale jeśli naszym studiem jest komputer, a „myszkowanie” doprowadza nas do szału i odbiera kreatywność, może właśnie pojawiło się rozwiązanie wszystkich problemów.

Podstawowe dane

CONSOLE 1 – Sprzętowy sterownik/mikser przeznaczony do obsługi wtyczek SSL4000E (w zestawie), British Class A, SSL XL 9000, możliwość wpięcia w kanały ponad 60 wtyczek Softube oraz Universal Audio.

Wymagania systemowe

1. Wspólne dla komputerów z systemami PC (Windows) i Mac (OS X):

2. Dla komputerów z systemem Mac (OS X):

3. Dla komputerów z systemem Windows:

Współpraca z DAW-ami

Ważna uwaga dla użytkowników Sonara
Nowy Sonar (wydanie z 2015 roku) działa z Console 1 i obsługuje automatyczne przekazywanie nazw ścieżek i liczby do systemu Console 1. Jednym znanym problemem jest taki, że kiedy ścieżka zostanie usunięta z Sonara, nie ma to odzwierciedlenia na Console 1 dopóki historia komendy Undo nie w Sonarze nie zostanie ręcznie wyczyszczona. Sonar w wersji X3 i niższej nie obsługuje Console 1.

DAW-y obsługujące synchronizację ścieżek, solo/mute, wysyłki, panoramę i poziom:

DAW-y obsługujące automatyczne przekazywanie nazwy ścieżki i liczby do Console 1:

DAW-y obsługujące automatyczne przekazywanie nazwy ścieżki (bez liczby) do Console 1:

Console 1 nie jest dostępna na AAX DSP.

Przeczytaj więcej o CONSOLE 1.

Tekst pochodzi z magazynu „AudioPlay” (nr 1/2018).
www.audioplay.audiostacja.pl

Pozostałe zagadnienia

Od 25.05.2018 obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO). W związku z tym potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Administratorem danych jest Audiostacja. W każdej chwili możesz wycofać zgodę na przetwarzanie danych, masz prawo dostępu do nich, sprostowania i usunięcia. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych (lepsze dopasowanie reklam), analitycznych i do wysyłania newslettera.

Made by OSOM