Jak dobrać nagłośnienie do basu?

24.07.2017

Jak dobrać nagłośnienie do basu?

Dobór wzmacniaczy i kolumn basowych

Jak dobrać nagłośnienie do basu

Waga lekka
Dobrym wyborem dla początkujących jest wzmacniacz Tone Hammer 350 Aguilara o mocy 350 W. Bardzo sprawny i lekki (waga: 1,5 kg). Mimo cyfrowej końcówki ma bardzo analogowe brzmienie, do czego nieustająco dążą producenci wzmacniaczy. Jeśli dodać do tego kolumnę Aguilar DB 112 na jednym głośniku 12” z tweeterem lub kolumnę SL 112 z magnesem neodymowym, otrzymamy zestaw nagłośnieniowy kompaktowy, lekki, a przez to łatwy do transportowania. Gdy w jego skład wchodzi SL 112, staje się szczególnie lekki. O ile w serii DB zastosowano ciężki magnes ferrytowy, w tej kolumnie zamontowano głośnik z lżejszym magnesem neodymowym. Dzięki temu kolumna waży poniżej 11,5 kg. Każda z wymienionych paczek wystarczy do dobrego nagłośnienia małych koncertów. Jeśli ma być głośniej, można dołożyć kolejną lub sięgnąć po kolumnę DB 210 z 2 głośnikami 10”.

Większe wyzwania
Koncerty na małych i większych scenach sprawnie obsłuży Tone Hammer 500 o mocy 500 W. Może spełniać różne zadania zależnie od tego, jakie podłączymy do niego kolumny. Jeśli dołożymy kolumny DB 210, będzie to zestaw bardziej kompaktowy. Gdy potrzebujemy nagłośnić większą salę, sięgniemy po kolumny DB 410 lub DB 212. Obie z tweeterem. Pierwsza zawiera 4 głośniki 10”, druga – 2 głośniki 12”. Gdy potrzebujemy naprawdę niskich brzmień, warto sięgnąć po kolumnę DB 115 z głośnikiem 15”. Rzadko zdarza się, aby taka kolumna pełniła funkcję całego nagłośnienia. Częściej jest uzupełniana o jeden z wcześniej wymienionych głośników, dzięki czemu uzyskujemy pełne pasmo.

Największe imprezy
Największe imprezy nagłośnimy za pomocą potężnego wzmacniacza DB 751 o mocy 750 W przy 4 omach. Ten flagowy wzmacniacz Aguilara jest zabójczo skuteczny i dzięki temu należy do najgłośniejszych na rynku. Do tego jako jeden z niewielu pracuje także przy obciążeniu 2 Ω, dostarczając 975 W RMS. Jest bardzo uniwersalny i ma dużą paletę barw. Można na nim grać czyste, jazzowe brzmienia, jak też mocne rockowe kawałki. Transformatory MOSFET (praca w klasie A/B) zapewniają potężną dynamikę. W urządzeniu zainstalowano linię opóźniającą. Wzmacniacz uruchamia się dłużej, ale w warunkach domowych nie wysadza korków. Ma tylko jedną wadę – wagę. Wraz z opakowaniem do transportu waży 20 kg, więc powinni go wybierać muzycy, którzy mają pomoc techniczną lub po godzinach wyciskają sztangę.

Odpowiednim uzupełnieniem tego wzmacniacza są kolumny: DB 412 na 4głośnikach 12” lub DB 810, która w obudowie wielkości lodówki kryje osiem głośników 10”. W większości przypadków wystarczy jednak klasyka, czyli kolumna DB 410 na 4 głośnikach 10”. Dzięki tym paczkom usłyszą nas nawet na największych imprezach.

 

Jak dobrać kolumny do wzmacniacza

Należy zwrócić uwagę na dwa parametry: oporność i moc. Gdy chodzi o pierwszy z nich, połączone kolumny nigdy nie mogą mieć mniejszej oporności niż oporność wzmacniacza. Dlatego jeśli mamy wzmacniacz Tone Hammer 500, który ma 500 W przy 4 Ω, możemy podłączyć jedną kolumnę 8-ohmową. Wtedy wzmacniacz nie wykorzysta pełnej mocy. Aby to zrobić, podłączamy jedną kolumnę 4-ohmową lub dwie kolumnyb8-ohmowe. Ponieważ kolumny są łączone równolegle, dają nam zestaw 4-ohmowy. Poza tym moc wzmacniacza i kolumn powinna być zbliżona.

Charakterystyka brzmienia

Charakterystyka brzmienia jest niezwykle ważna na scenie. Podczas koncertu zdarza się, że pojawiają się częstotliwości, które przeszkadzają innym członkom zespołu i ci każą nam ściszyć wzmacniacz, przez co sami przestajemy się słyszeć. Otóż linię DB wyróżnia pełne pasmo, dzięki czemu kolumny są obecne na scenie, nawet jeśli w sklepie wydają nam się cichsze niż inne. Dźwięk jest tam, gdzie trzeba. Słyszymy się wszędzie, a jednocześnie nie ma częstotliwości przeszkadzających innym członkom zespołu. Na to też trzeba zwrócić uwagę podczas wyboru nagłośnienia.

Po co basiście tweeter

Wydawałoby się, że tweeter, czyli głośnik wysokotonowy, pasuje do kolumn basowych jak struny do fletu. Jednak obecnie basiści częściej grają solówki lub stosują technikę klangu, bardzo perkusyjnego brzmienia, które generuje dużo wyższych częstotliwości. Ponieważ głośnik basowy musi być sprawny w dolnym paśmie, rozwiązaniem problemu jest dodanie w kolumnach głośnika wysokotonowego.

Pozostałe zagadnienia

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Made by OSOM