Jak dobrać mikrofon do zestawu perkusyjnego?

24.07.2017

Jak dobrać mikrofon do zestawu perkusyjnego?

To, czego spodziewasz się usłyszeć, wynika z pozycji mikrofonu

Jak blisko membrany umieszczasz mikrofon nad werblem? Czy kiedykolwiek słyszałeś brzmienie bębna z tak bliska? Mamy nadzieję, że nie! Niemniej jednak to zwykle tam umieszczamy mikron do werbla. Zawsze bierz pod uwagę, że to, co spodziewasz się usłyszeć, wynika z pozycji mikrofonu. Perkusja wytwarza poziomy dźwięku o bardzo dużych wartościach szczytowych. Poziomy przekraczające 120 dB przy odległości jednego metra i 140 dB lub więcej przy kilku centymetrach od bębna lub talerza nie są niczym niezwykłym. Oczywistym jest, że te mikrofony muszą dać sobie radę z takimi poziomami bez przesterowania, co nie zawsze ma miejsce w wielu sytuacjach związanych z nagrywaniem. Możesz umieścić mikrofon DPA w odległości kilku centymetrów od naciągu, uzyskać brak przesterowania i czerpać korzyści z czystej, transparentnej charakterystyki mikrofonu pojemnościowego.

Oczywisty zestaw mikrofonów do zestawu perkusyjnego DPA, dający najlepszy stosunek ceny do jakości, będzie mieszanką dwóch typów – d:dicate™ 2011C Cardioid Microphone, Compact i d:vote™ 4099D Instrument Microphone:

Overheady
Możesz wykorzystać overheady tylko jako uzupełnienie bliskiego omikrofonowania i stworzyć brzmienie talerzy dla reszty zestawu perkusyjnego, lub użyć jednej pary strategicznie rozmieszczonych overheadów do zebrania całego zestawu. Można traktować każdy talerz i bęben jako osobny instrument i omikrofonować je z bliska, kończąc na co najmniej dziewięciu mikrofonach. Przy zastosowaniu wielu mikrofonów ostateczne brzmienie częściej leży w rękach realizatora i producenta niż perkusisty, jednakże ta technika jest szeroko stosowana. Prostsze podejście wykorzystania pary overheadów, która „widzi” cały zestaw, daje kontrolę nad dynamiką w o wiele większym stopniu perkusiście.

Jednym ważnym i łatwym trikiem, pozwalającym na uzyskanie bardzo istotnego brzmienia werbla w fazie z parą overheadów, jest ustawienie obu mikrofonów na overheadach w tej samej odległości od werbla. Zmierz to przy pomocy kabla mikrofonowego. Ważniejszym aspektem jest tutaj identyczna odległość niż precyzyjna odległość.

Hi-hat
Jeśli dany styl wymaga bardziej wyraźnego hi-hatu w perkusyjnym miksie, a nie tylko naturalnego odtworzenia przez parę overheadów, spróbuj ustawić mikrofon kardioidalny, taki jak d:dicate™ 2011C, nieco powyżej talerzy (od 10 do 25 cm) i skierować go na środek. Skoro sygnał składa się głównie z wysokich częstotliwości, na mikserze można wyciąć niskie częstotliwości, aby zachować jasność i czystość ogólnego brzmienia. Mikrofon należy umieścić pomiędzy hi-hatem a werblem i znaleźć dla niego idealny punkt, bazując na technice danego perkusisty.

Bęben basowy
Bęben basowy ma otwór w przedniej membranie, to miejsce jest skrótem do kontrolowanego zbierania bębna basowego. Do tego celu spróbuj umieścić d:dicate™ 2011C w lub przy otworze i poeksperymentuj trochę z pozycją, ustawieniem kąta i odległości mikrofonu. Da to optymalne rezultaty. Ustawianie pod kątem ograniczy problemy z wiatrem (dużo powietrza wprawianego w ruch przez bęben basowy). Odległość reguluje ogólną charakterystykę basów, wykorzystując zjawisko efektu zbliżeniowego. Wszystko zależy od brzmienia, które chciałbyś uzyskać oraz instrumentu/perkusisty.
Czasami umieszczenie mikrofonu na zewnątrz bębna ma jeszcze większy wpływ. Do jazzu lub folku najlepiej znaleźć idealny punkt na zewnątrz bębna, czasami po stronie stopy, jeśli nie ma otworu w przedniej membranie.

Style muzyczne
Tomy mogą zostać omikrofonowane w ten sam sposób, co werbel, ale tomy pełnią różne role w różnych stylach muzycznych i należy wziąć pod uwagę estetykę gatunku.

Do jazzu często nie używa się wcale tomów i uzyskuje się równowagę brzmienia perkusji z precyzyjnie umieszczonymi mikrofonami na overheadach i ewentualnie mikrofonami przy bębnie basowym i werblu, zaś brzmienie perkusji w popie i rocku wymaga techniki bliższego mikrofonowania, aby osiągnąć odizolowane sygnały tomów do indywidualnego dalszego przetwarzania.

Minimalizacja problemów fazowych
Aby zminimalizować problemy fazowe pomiędzy wieloma mikrofonami, dobrym pomysłem może być użycie mniejszej liczby mikrofonów. Umieszczenie mikrofonu o charakterystyce dookolnej lub szerokiej kardioidalnej, strategicznie pomiędzy tomami pozwala na zebranie więcej niż jednego toma. W celu uzyskania grubszego brzmienia przy wykorzystaniu efektu zbliżeniowego dobrym wyborem będzie z  jeszcze lepszą izolacją.

Perkusja może wytwarzać sygnał o bardzo dużych wartościach szczytowych. Poziomy przekraczające 120 dB przy odległości jednego metra i 140 dB lub więcej przy kilku centymetrach od bębna lub talerza nie są niczym niezwykłym. To oczywiste, że mikrofony muszą poradzić sobie z tymi poziomami bez przesterowania. Możesz umieścić mikrofon DPA w odległości jednego centymetra od membrany bębna i uniknąć przesterowania mikrofonu.

Mikrofon instrumentalny
Mikrofon pozwala  na zbieranie dźwięku tomów w wysokiej jakości. Dyskretna, nierzucająca się w oczy konstrukcja zapewnia elegancki wygląd z bezkompromisową jakością dźwięku i precyzyjną dynamiką.
Unikatowy i elastyczny system klipsów zapewnia szybki, stabilny i powtarzalny montaż. Dzięki elastycznym wysięgnikom typu „gęsia szyja” mikrofony , mogą być łatwo pozycjonowane pod różnymi kątami, co pozwala na przystosowanie do różnych bębnów i umożliwia odbieranie różnych niuansów brzmieniowych.

Werbel
Dla werbla korzystne może być podwójne omikrofonowanie, z jednym mikrofonem u góry i jednym od spodu; górny mikrofon będzie skupiony na bezpośrednim uderzeniu, a niższy mikrofon na wysokich częstotliwościach ze spodu werbla. Zmień polaryzację na jednym z nich i zmiksuj je w wybranych proporcjach.
Z drugiej strony dobrą pozycją jest jeden mikrofon kardioidalny wysokiej jakości, jak d:dicate™ 2011C, umieszczony na obręczy górnej membrany. Jeśli poświęcisz odpowiednio dużo uwagi na umieszczenie górnego mikrofonu, nie będziesz widział potrzeby umieszczania mikrofonu od spodu, by wzmocnić brzmienie werbla. Ten mikrofon zbiera całe brzmienie werbla z góry, bez problemów fazowych związanych ze stosowaniem dwóch mikrofonów.

Kluczowe znaczenia ma praca nad ustawieniem mikrofonów pod odpowiednim kątem. Tutaj mikrofony DPA wyróżniają się w porównaniu z większością innych mikrofonów. Brzmienie spoza osi mikrofonu jest okrągłe i czyste, dlatego też ustawianie mikrofonu pod odpowiednim kątem działa jak korekcja. Z pozycji obręczy skieruj mikrofon w stronę środka bębna, aby osiągnąć największy atak.
Jeśli chciałbyś, aby mikrofon znajdował się poza polem widzenia, i masz już dosyć ustawiania statywów w dżungli statywów wokół perkusji, powinieneś wypróbować przypinany na klipsa mikrofon superkardioidalny d:vote™ 4099D. Jest łatwy i szybki w montażu i ma bardzo dynamiczne brzmienie o bardzo szybkim ataku.

Tomy
Tomy można omikrofonować w ten sam sposób co werbel, z wyjątkiem umieszczania mikrofonów pod spodem (tomy nie mają pod spodem naciągów). Tomy pełnią różne role w różnych stylach muzycznych i należy wziąć pod uwagę estetykę gatunku. W jazzie często nie używa się wcale mikrofonów do tomów i uzyskuje się równowagę brzmienia perkusji z precyzyjnie umieszczonymi mikrofonami na overheadach i ewentualnie mikrofonami przy bębnie basowym i werblu, zaś brzmienie perkusji w popie i rocku wymaga techniki bliższego mikrofonowania, aby osiągnąć odizolowane sygnały tomów do dalszego indywidualnego przetwarzania.

Mikrofon d:vote™ 4099D Instrument Microphone jest montowany na klips i pozwala na nagłaśnianie/rejestrowanie tomów w wysokiej jakości. Dyskretna, nierzucająca się w oczy konstrukcja zapewnia wizualną elegancję przy bezkompromisowej jakości dźwięku i precyzyjnej dynamice.

Unikalny i elastyczny system klipsów zapewnia szybki, stabilny i powtarzalny montaż. Dzięki elastycznym wysięgnikom typu „gęsia szyja” mikrofony można łatwo pozycjonować pod różnymi kątami, aby dostosowywać je do różnych bębnów i umożliwić odbieranie różnych niuansów brzmieniowych.

Pozostałe zagadnienia

Made by OSOM