Sieć AVB
Sama sieć oferuje kilka wyjątkowych korzyści sprawiających, że stanowi ona najlepszy wybór do transferu audio niż inne protokoły sieciowe. W porównaniu np. do Dante (inny format sieciowego przesyłania sygnału) AVB zapewnia precyzyjne taktowanie, które znacznie ogranicza zniekształcenia harmoniczne i fazowanie.To sprawia, że dźwięk pozostaje czysty i wyraźny.
AVB gwarantuje przepustowość wystarczającą do przenoszenia dźwięku z niską latencją. Jednak najważniejsze z naszego punktu widzenia pozostaje to, że dzięki sieci AVB możemy łączyć cyfrowe urządzenia audio na duże odległości przy użyciu kabla ethernetowego CAT5e lub CAT6 i przesyłać dźwięk przez sieć z ekstremalnie niską latencją. Jak widać, protokół wykorzystuje konwencjonalne kable i wtyczki sieciowe, a nie własne systemy.
Przejdźmy teraz na chwilę do przełącznika PreSonusa. SW5E zapewnia pięć portów AVB z blokowanymi gniazdami Ethercon, umożliwiającymi podłączenie zarówno standardowych kabli RJ-45, jak i bardziej wytrzymałych kabli Ethercon (na przykład HOSA CAT-5.XX i CAT-6.XX), używanych do produkcji live. Zlokalizowane na panelu kontrolki połączenia/aktywności pomagają w upewnieniu się, że dane sieciowe przepływają właściwie. Kolejne istotne udogodnienie to technologia PoE (Power over Ethernet), która umożliwia zasilanie kompatybilnych urządzeń przez kable sieciowe. Dzięki PoE pojedynczy kabel dostarcza dane sieciowe, w naszym przypadku dźwięk cyfrowy, ale również energię elektryczną. Piąty port w SW5E nie obsługuje PoE. Przyda się do podłączania dodatkowych przełączników i tym samym tworzenia większych sieci. Testy przełącznika przeprowadzone przez producenta mówią o dużej niezawodności. Został umieszczony w trwałej, metalowej obudowie i może być montowany do racka za pomocą opcjonalnej półki. Przełącznik ma również zasilacz wewnętrzny ze standardowym gniazdem IES zamiast nieporęcznego zewnętrznego zasilacza ściennego.
Sieciowe rozwiązanie dla mikserów StudioLive III
Przyjrzyjmy się teraz konsolom cyfrowym serii StudioLive III. Skupmy się zatem na roli, jaką odgrywają w ekosystemie AVB PreSonusa.
W kombinacji z przełącznikiem miksery dają wiele wspaniałych alternatyw. SW5E możemy użyć do podłączenia do sieci konsolety StudioLive III lub do połączenia konsolety StudioLive serii AI i miksera rackowego StudioLive serii RML (jako stageboxa). Możemy również umieścić przełącznik w centrum sieci i połączyć mikser rackowy StudioLive serii RM z potężnym kontrolerem DAW od PreSonusa, czyli StudioLive CS18AI. Sieć AVB, bazująca na przełącznikach SW5E, pozwala nawet połączyć dwa miksery StudioLive serii RML i stworzyć większy system. Możemy też użyć SW5E do podłączania sprzętu innych firm niż PreSonus, jeśli pozostaje on zgodny ze specyfikacją AVB.
Osobisty mikser EarMix
A teraz centralny punkt rozwiązania: EarMix 16M. Stanowi znakomity wybór dla każdego, kto chciałby włączyć mikser odsłuchu osobistego do systemu sieciowego AVB, choćby za pośrednictwem konsolety StudioLive serii III. W tym przypadku routing sygnałów ustawiamy bezpośrednio ze stołu. Obsługa konsolety czy samego miksera odsłuchu osobistego jest możliwa również z poziomu aplikacji UC Surface dostępnej na komputery Mac, PC, ale również iPada i urządzenia mobilne z systemem Android.
Zaprojektowany do bezproblemowej komunikacji ze stołami PreSonus EarMix 16M współpracuje również z urządzeniami innych producentów wykorzystujących protokół AVB. Mikser wyróżnia dobre brzmienie, solidność wykonania oraz najwyższej jakości tor sygnału słuchawkowego. Ten ostatni zapewnia znakomity odsłuch w każdych warunkach. Wydajny wzmacniacz obsłuży urządzenia o różnej impedancji, różne konstrukcje słuchawek czy profesjonalne systemy douszne. Podczas projektowania miksera PreSonus położył największy nacisk na funkcjonalność i jakość konwerterów CA, co przełożyło się na odpowiednio wysokie wartości zakresu dynamiki i znakomity stosunek sygnału do szumu. Osobisty mikser obsłuży do 16 kanałów przez port AVB.
Taki mikser to piękna rzecz, ale w pełni docenia się go wtedy, gdy zaprosimy do zabawy kolejnych członków zespołu. Para portów AVB (AVB In oraz AVB Thru) pozwala połączyć ze sobą szeregowo wiele mikserów. Wszystkie sieciowo do jednej konsoli StudioLive III. Wykorzystując przełączniki SW5E, tworzymy jeszcze większy set, zapewniając odsłuch osobisty jeszcze większej liczbie artystów. Co ciekawe, EarMix 16M może być zasilany przez zwykły kabel Ethernet (PoE). Dlatego też stanowi znakomity wybór dla instalatorów systemów sieciowych czy firm nagłośnieniowych. Mikser odsłuchu osobistego może być również zasilany za pośrednictwem zewnętrznego zasilacza. Gdy jednak trudno jest dostarczyć zasilanie do wielu miejsc na scenie, lepiej wykorzystać technologię Power over Ethernet.
Oczywiście zalety systemów sieciowych AVB z mikserami EarMix 16M docenią również studia nagraniowe. W tym przypadku na pierwszy plan wysuwa się prostota użytkowania. Regulatory i wejścia indywidualnie dostosowujemy na każdym z urządzeń. Każdy muzyk z łatwością stworzy miks, który jest dla niego najlepszy. Co więcej, po udoskonaleniu miksów odsłuchowych zapisujemy całą scenę w pamięci wewnętrznej urządzenia. Można tak zachować lokalnie do 16 scen z miksami. Kolejne użyteczne funkcje obejmują łączenie kanałów w stereo oraz ich grupowanie. Tymi funkcjami również możemy zarządzać bezpośrednio ze stołu StudioLive trzeciej generacji lub przez aplikację UC Surface. Inną zaletę stanowi wykorzystanie wejścia pomocniczego (Aux In) jako sposobu na dodanie do lokalnego miksu sygnału z zewnętrznego źródła dźwięku. Pamiętajmy jednak, że sygnał ten nie jest przesyłany do innych urządzeń w sieci AVB. Wykorzystując 5-portowy przełącznik SW5E, podłączymy do sieci AVB cztery miksery odsłuchu osobistego.
Producent zadbał o wszystko. Trzypasmowy korektor z przestrajaną częstotliwością środkową i limiter zaaplikujemy na każdym kanale i miksie głównym. Na obudowie miksera osobistego znajdziemy również kontrolki sygnalizujące obecność i przesterowanie sygnału dla każdego wejścia, 8-segmentowy miernik poziomu sygnału wyjściowego stereo oraz opcjonalny uchwyt do montażu na statywie mikrofonowym. Wysoka jakość dźwięku, łatwość konfiguracji i obsługa sieci AVB cechujące EarMix 16M plus słynna już integracja sprzętowo-programowa PreSonusa dają nam narzędzia niezbędne do stworzenia profesjonalnego systemu odsłuchowego, który sprawdzi się również w przypadku zespołów liczących więcej osób.
Sieciowe stageboksy. Płyty odchodzą do lamusa
Ostatnim elementem naszej układanki są nowe stageboxy sieciowe. Dwa modele NSB 8.8 i NSB 16.8 zostały stworzone z myślą o bezproblemowej współpracy z mikserami StudioLive III. Zapewniają one szybkie i łatwe przesyłanie sygnału ze sceny do miksera FoH za pośrednictwem sieci… AVB. Zalety są oczywiste. Dzięki sieci AVB wszystkie sygnały ze sceny do konsoli wysyłamy jednym ultralekkim kablem ethernetowym CAT5e lub CAT6. Eliminuje to konieczność używania ciężkich i drogich miedzianych kabli wielożyłowych oraz wyklucza degradację sygnału, związaną ze stosowaniem długich kabli analogowych, czyli popularnych pyt. Wbudowany dwuportowy przełącznik AVB pozwala na łatwe łączenie łańcuchowe kilku urządzeń NSB. Zyskujemy wystarczającą liczbę złączy do obsługi nawet największych koncertów i instalacji!
Mniejszy ze stageboxów NSB 8.8 wyposażono w osiem blokowanych wejść typu combo (mikrofonowo-liniowe) ze zdalnie sterowanymi przedwzmacniaczami XMAX z zasilaniem Phantom +48 V i wskaźnikami oraz kompensacją wzmocnienia w przypadku współdzielonych wejść. Większy model NSB 16.8 zapewnia 16 analogicznych wejść. Wszystkie wejścia można regulować ze stołów trzeciej generacji StudioLive oraz darmowego, dedykowanego oprogramowania PreSonus UC Surface. Oba modele mają osiem analogowych wyjść realizowanych z wykorzystaniem złączy XLR, również blokowanych. Dostępny jest także przycisk do wyciszania wszystkich sygnałów w nagłych wypadkach: Mute All. Mocna metalowa obudowa i wytrzymałe uchwyty sprawiają, że nowe sieciowe stageboxy NSB znakomicie sprawdzają się na scenie i powinny przetrwać najcięższe warunki tras koncertowych. Urządzenie można montować w szafie typu rack za pomocą opcjonalnego zestawu uszu. Jedna uwaga: stageboxy z nowej serii NSB nie wykorzystują technologii PoE. Zamiast tego zastosowano zasilacze wewnętrzne z blokowanymi złączami IEC AC, ograniczającymi możliwość przypadkowego odłączenia wtyczki.
No dobrze, ale czy stageboxów NSB możemy używać w jednym systemie z przełącznikami AVB, takimi jak PreSonus SW5E, i mikserami odsłuchu personalnego EarMix 16M? Oczywiście, że tak! Właściwie to wszystkie te produkty zostały stworzone z myślą o bezproblemowej współpracy ze sobą oraz ze stołami cyfrowymi StudioLive trzeciej generacji i ich rackowymi odpowiednikami StudioLive III R. Producent zapewnia, że zaprezentowane szerszej publiczności podczas tegorocznych targów NAMM produkty są zaledwie początkiem całego ekosystemu wzajemnie kompatybilnych produktów sieciowych AVB. Przyszłość zapowiada się co najmniej obiecująco…
Tekst pochodzi z artykułu „Sieciowy, choć osobisty” w magazynie „AudioPlay” nr 3/2018.
www.audioplay.audiostacja.pl